هنرمندانه ، اما ساده و قابل درک
۱۳۹۵/۱/۶
هنرمندانه ، اما ساده و قابل درک
دراجرای طرح هما و  برای انجام کار هنری با افراد دارای انواع کم توانی ذهنی و مبتلا به اختلالات رشدی و رفتاری ، گذر از سه مرحله پیش بینی شده است ؛ این مراحل که به صورت سیستمی بایکدیگر پیوستگی دارند به ترتیب عبارتند از :
  • انجام آزمون سنجش توانائی ترسیمی " طرح هما "
    تعیین سطح و انتخاب موضوع بر حسب توانائی مشخص شده
    برنامه ریزی و مدیریت بر فرایند تولید اثر
از نظر کارشناسی ؛ آثار تولید شده در این فرایند هیچ تفاوتی با دیگر آثار هنری که توسط افراد عادی تولید می شود نداشته و کاملا قابل سنجش با اصول بنیادی ارزش گذاری آثار هنری هستند .
نقش مربیان در این فرایند ، موضوعی کلیدی و دارای اهمیت بالا است.

خلاقیت و ابتکار عمل مربیان می تواند زمینه های کاری بدیعی را برای توانجویان فراهم ساخته و آنان را برای رسیدن به حداکثر توانائی های خود یاری رساند .
با معرفی راهکارهای خلاقانه ای که توسط مربیان ایجاد شده ؛ ما سه رویکرد محوری را دنبال می نمائیم :
  1. ارج نهادن بر کار مربیان خلاق و اثر گذار
    تحلیل کاربردهای اجرائی روش پیشنهادی  در "طرح هما "
    ایجاد چشم اندازهای متفاوت و قابل استفاده برای دیگر مربیان
  

"مریم گشایش " مدرس آزاد هنر در ارومیه و مربی نقاشی مدارس عادی این شهر است و تجربیات مناسب و قابل تعمقی را در اینگونه آموزش ها در طول سالها تدریس داشته و در حال حاضر در مراکز   توانبخشی به آموزش نقاشی برای تحقق اهداف هنر درمانی مشغول است   .
ایده های وی علیرغم اینکه برای کار با کودکان عادی طراحی شده به دلیل ساختار ساده شده و قابل درک و اجرائی که دارند ، برای سطوح گوناگونی ازتوانجویان قابل استفاده هستند . ( از سطح  A تا  E   )

تجربه " گشایش " در ارتباط با کاری که روی کودکان دبستانی در این زمینه انجام داده ؛ تجربه ای موفق بوده است .فرمهای ساده شده ای که می تواند بر مبنای ذهنیت خود کودکان در حیطه های گوناگون باشد ؛ امکانات اجرائی مناسب و نوعی آموزش به کار گیری دیدگاه انتزاعی در اجرای کار ؛ روشهای بیانی کارها را ساده و پر اثر نموده است .
استفاده از ابزار های گوناگونی مانند : ماژیک ؛ مداد شمعی ؛ مداد رنگی ؛ گواش ؛ آبرنگ ؛ اکریلیک و ... برای اجرای ایده ها بر روی سطوح مختلف و تجربه آزادانه استفاده از رنگ ، فرصتهای مناسبی را برای آموختن در ضمن اجرای کار برای کودکان ایجاد می نماید  .

جلب علاقمندی کودکان با احساسی از آزادی در ترسیم می تواند زمینه ساز کسب احساسی از خلاقیت و توانمند سازی آنان باشد .
قطعا روشها و تجربیات  خلاقانه مربیان برای تولید آثار هنری توسط توانجویان ، نقشی بسیار موثر در ایجاد خود باوری در میان آنان داشته و روشهای ارائه و عرضه این آثار در جامعه نیز می تواند ضمن معرفی این توانمندیها موجب امید و دلگرمی خانواده توانجویان باشد .

انجام تجربیاتی از این دست توسط مربیان هنر مراکز توانبخشی می تواند نتایج غنی تری رابرای تولید آثار هنری توانجویان فراهم آورد .
 
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید