کارگاه آموزشی هنر درمانی و هنرهای تجسمی در استان آذر بایجان غربی
۱۳۹۴/۱۱/۱۳
بهزیستی استان آذر بایجان غربی
نخستین دور کارگاه آموزشی  هنر درمانی و هنرهای تجسمی در استان آذر بایجان غربی برگزار شد .
"در مراسم افتتاحیه ،آرزو علیزاده ، کارشناس هنری استان و مسئول هماهنگی این کار گاه آموزشی با بیان اینکه  این برنامه تحت عنوان " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه " از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی و اجرای شده ؛ با ارائه. توضیحاتی پیرامون این طرح و شیوه اجرای آن در استان سخن گفت .

دکتر سعید فریور مدیر کل بهریستی استان آذربایجان غربی  نیز در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به حاضران ابراز امیدواری نمود که مربیان و کارشناسان بتوانند از دست آوردهای این کارگاه آموزشی حداکثر بهره برداری را بنمایند .
در ادامه دکتر محمدیان آذر معاونت توانبخشی استان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه طرح حاضر در زمینه هنر درمانی که از سوی سازمان اجرائی شده و پیگیری می شود ؛  فرصت مناسبی را برای استفاده از ابزار موثر هنر برای توانبخشی معلولان فراهم آورده است .
معاونت توانبخشی که خود دستی در هنر تئاتر دارد ؛ با اشاره به سابقه استفاده از هنر در امر درمان و توانمند سازی معلولان در جهان ؛ اجرای این طرح در سطح کشور را غنیمت دانسته و با بیان اینکه هنر می تواند تحولات جدی در زندگی معلولان ایجاد نماید ؛ افزود که : طراحی و اجرای چنین طرح هائی می تواند جایگاه واقعی هنر در عرصه توانبخشی را تبیین نماید .
ایشان ابراز امیدواری نمود که مربیان و کارشناسان شرکت کننده در این کارگاه  استفاده مناسب از این کارگاه را بنمایند .
در این کارگاه مربیانی از مراکز زیر نظر بهزیستی استان  از شهرهای : ارومیه ، ماکو ، سلماس ، نقده ، مهاباد ، بوکان ، شاهین دژ ، میاندوآب ، سردشت  و ... شرکت نمودند  .
در این مقطع ؛ مربیان با مباحث پایه و تئوریک آموزش هنر تجسمی برای توانجویان ذهنی  آشنا شده و ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون تجربیات خود در این زمینه ؛ از طریق دیدن فیلمها و مستندات به نمایش درآمده با شیوه عملی کار آشنا شدند .
آشنائی با آزمون شناخت توانائی ترسیمی "طرح هما " و شیوه سطح بندی  توانائی ترسیمی برای تولید آثار هنری توانجویان بخشی دیگر از این کارگاه بود .در ادامه  ، تصاویر و فیلمهائی از کار عملی نقاشی توانجویان مبتلا به طیف اتیسم ، سندرم داون ، کم توانی ذهنی و توانجویانی با مشکل شنوائی و کلامی به نمایش در آمد و توضیحاتی پیرامون  تجربه عملی تاثیر هنر تجسمی بر اصلاح رفتار ، آرام سازی و تولید خودباوری در آنان برای حاضران در جلسه ارائه شد .در این کارگاه مربیان ضمن انجام تمریناتی با شیوه های عملی کار آشنا شدند .

کارشناس هنری استان "آرزو علیزاده  " در ارتباط  با این رویداد گفت که :
کار اصلی مراکز توانبخشی معلولان ذهنی ، فعالیت آموزشی و توانبخشی است و هنر می تواند تکمیل کننده این فرایند باشد . با این نگاه   آموزش هنر یک امر کاملا تخصصی است و مربی هنر، مانند کاردرمانگر ؛ گفتار درمانگر ؛ روانشناس و ... باید فردی اصلی و مهم در مراکز باشد .
در یک فعالیت کارشناسی و گروهی است که می توان توانمندیها معلولان  را ارتقاء داد .  بنابر این اگر استفاده از مربیان آموزش دیده و متخصص در زمینه هنر ؛ با دستورالعمل های مشخص تر و اجبار مراکز به اینکار صورت پذیرد ؛ می تواند اثرات بسیار مثبتی ایجاد نماید .
ایشان با بیان اینکه ما در مراکز ذهنی ؛ هنگامی که از مرحله آموزش پذیری به سطح تربیت پذیری ( که سطحی پائینتر است ) حرکت می کنیم ؛ احتیاج به برنامه های ویژه و خاصی داریم که هنر در این زمینه نقشی اساسی ایفا می نماید.
علیزاده که خود در زمینه تئاتر نیز فعال است  اجرای این طرح در سطح کشور را دارای اثرات مثبت و جامعی دانست .

این خبر را در رسانه های دیگر بخوانید
خبرگزاری تسنیم

 
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین