مرکز امام علی کرمان و گزارش شرکت در کارگاه آموزشی هنر درمانی
۱۳۹۴/۱۱/۸
مرکز امام علی کرمان


 نخستین دور کارگاه آموزشی تحت عنوان  "طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه " که از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی و اجرایی شده و با همکاری اداره کل بهزیستی استان کرمان  و در شهر زیبای کرمان مرکز این استان  برگزار شد .

به گفته "سهیلا احمدی"  مدیر این مرکز ؛ مرکزآموزشی و توانبخشی امام علی (ع)"  که  در طول سالهای فعالیت خود همواره رویکردی پیشرو و مسئولانه  را در دستور کار داشته  ؛ با هدف ارتقاء سطح دانش همکاران خود از فرصتهای آموزشی استفاده نموده و در همراهی با طرح های نوآورانه ای که موجب ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف خود می شود ، مشارکت فعال داشته است .
شرکت نماینده مرکز در این کارگاه آموزشی نیز یکی از برنامه های  از پیش تدوین شده در این زمینه بود .

بر حسب روال معمول این مرکز در انتقال مفاهیم و یافته های جدید در قالب آموزش مداوم ضمن خدمت برای همکاران  ؛ "ساشلی انگاسی " ؛ کارشناس  شرکت کننده در این کارگاه، با ارائه گزارشی از این رویداد به تشریح مبانی مطرح شده در این کارگاه برای همکاران پرداخته  و بانمایش تصاویر و طبقه بندی موارد مطرح شده ، به تشریح اصول فرا گرفته پیرامون آموزش هنر تجسمی برای کودکان کم توان ذهنی ؛ سندرم داون و مبتلایان به اختلالات نافذ رشد ( طیف اتیسم ) پرداخت .
وی با بیان اینکه با فراگیری این اصول در قالب طرح ارائه شده( طرح هما ) ؛ تمامی توانجویان با انجام یک آزمون ترسیمی و سطح بندی آنان ؛ قادر به تولید آثار ارزشمندی در زمینه هنر تجسمی خواهند بود ؛ افزود  : امیدوار هستم که با توسعه این طرح بتوان آثار ارزشمندی را از تولیدات توانجویان سراسر استان به جامعه معرفی نمود .
 
 
به گفته "سلمه تجلی " مسئول روابط عمومی ؛ در مورد تاریخچه و اهداف این مرکز در وب سایت رسمی ما آمده است که :
 مرکز جامع اموزشی و توانبخشی خردسالان امام  علی (ع) فعالیت خود را در روز پانزده دی ماه هزارو سیصدو هشتاد و چهار  و با نام بنیاد اموزشی و توانبخشی خردسالان امام علی (ع) با مساعدت  انجمن حمایت از کم توانان ذهنی کرمان و خیریه مولی الموحدین از طریق در اختیار گذاشتن و تجهیز  ساختمانی واقع در کوی شماره هفت خیابان فیروزه کرمان  واخذ  مجوز از سوی سازمان بهزیستی استان کرمان آغاز نمود.
هدف اصلی بنیاد ارائه خدمات  آموزشی و توانبخشی به خردسالان دارای  نیاز های ویژه در جهت ارتقاء مهارتهای حرکتی ، گفتاری و اصلاح رفتارهای عاطفی و هیجانی و تطابق اجتماعی  به نحوی که بتوانند بهترین و بیشترین بهره را از توانایی هاو استعدادهای خود ببرند و همچنین   کمک به خانواده به منظور کاهش فشارهای روحی و روانی ناشی از داشتن فرزندان با نیازهای ویژه بوده است.در سال 1387 این مرکز با گسترش کمی و کیفی  دامنه خدمات توانبخشی در دو زمینه مددکاری و توانبخشی  توانیابان در منزل و در قالب تیم سیار ،به مرکز جامع ارتقاء یافت .

و همچنین در آبانماه 1393 مرکز ، به ساختمان جدیدالاحداث و مجهز به کلیه امکانات کاردرمانی ذهنی و جسمی  گفتار درمانی  اتاق تاریک خود واقع در ضلع شرقی میدان اول هفت باغ که  به همت خیریه مولی الموحدین کرمان و هواپیمایی ماهان ساخته شده  و در اختیار مرکز امام علی (ع) قرار گرفته است ، انتقال یافت . از بدو تاسیس یکی از مهمترین سرمایه گذاریهای مرکز جامع آموزشی و توانبخشی خردسالان  امام علی (ع) در جهت تربیت و اموزش نیروهای انسانی کارامددر زمینه های تخصصی خود بوده است  ،  این  امر  از یک سو،  انتقال  و تجهیز مرکز از سوی دیگر  زمینه تسریع  رشد همه جانبه مرکز  را فراهم نموده است  که نتایج آن در کمیت و کیفیت و نحوه ارائه خدمات درمانگران مرکز مشهود میباشد . در پایان لازم به ذکر است این رشد همه جانبه  مرهون تلاش جدی مسئولین  و مربیان خوب مرکز بوده که همواره رشد و تعالی کودکان  با نیازهای ویژه را در گرو رشد و تعالی خود دانسته اند. در این مسیر همراهی و همکاری والدین نیز سهم بسزایی داشته است.  
 
اهداف :
اهداف اصلی انجمن حمایت از خردسالان کم توان ذهنی امام علی (ع) که در اساسنامه این مرکز آمده اینگونه ذکر شده است : آموزش و توان بخشی خردسالان کم توان ذهنی به نحوی که بتوانند بهترین و بیشترین بهره را از توانائیها و استعدادهای خود ببرند که این هدف کلی به خرده هدف هايی بدین قرار تقسیم گردیده است :
 
     افزایش کیفیت خدمات آموزشی و توانبخشی
    ایجاد تنوع در محتوا و برنامه های آموزشی و توانبخشی
    تنوع در روشهای عرضه خدمات آموزشی و توانبخشی
    توسعه و گسترش حیطه خدمات آموزشی و توانبخشی
    کمک به خانواده ها به منظور کاهش فشارهای ناشی از داشتن فرزندان کم توان ذهنی
 
 
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین