کارگاه هنر درمانی و هنر تجسمی در خراسان رضوی
۱۳۹۵/۱۱/۷
کارگاه هنر درمانی در استان خراسان رضوی

 کارگاه هنر درمانی در زمینه هنر تجسمی از در آذر ماه 95 در استان خراسان رضوی برگزار شد.

دکتر مسعود فیروزی معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی در ابتدای جلسه ضمن خوش آمد گویی به حاضران ، با بیان این که  : در یک تعریف ساده می توان توانبخشی را ، "تلاش برای رفع محدودیت های موجود در افراد دارای معلولیت و زمینه سازی برای ورود توانمند آنان به یک زندگی عادی دانست " ؛  بر این نکته تاکید نمود که : سیر تحول توانبخشی در طول تاریخ ، سیری پر فراز و نشیب بوده و افراد زیادی از جمله معلولان در تکامل آن نقش آفرینی نموده اند .

وی با اشاره به نقش پر اهمیت هنر در امر توانبخشی ، آن را انقلابی در این عرصه دانست و با تعریف رویکردهای اصلی در این زمینه گفت : نفس هنر برای هنر ، و پرداختن به اموری از این دست ؛ برای همه افراد بشر ارزشمند است و معلولان نیز از این قاعده مستثنی نیستند . افزایش اعتماد به نفس ؛ افزایش عزت نفس ، ایجاد هماهنگی های ماهیچه ای و حرکتی و ... بخشی از دست آورد های پرداختن به هنر در همه عرصه های آن برای معلولان است . امروزه در حوزه توانبخشی با فراهم آوردن بسترهای لازم ؛ تلاش می شود که معلولان در یکی از زمینه های هنری مورد علاقه خود آموزش لازم را دریافت نمایند .

معاونت توانبخشی استان ؛ در ادامه سخنان خود ؛ با بیان اینکه هنر ، فرصتی برای مطالبه گری فردی معلولان و نقش آفرینی اجتماعی برای آنان ایجاد می کند ؛ گفت : شاید هیچ حرف و سخنی به آن اندازه که یک عکس ، نقاشی و هنر نمایشی که یک معلول از وضعیت خود در جامعه به نمایش می گذارد نمی تواند تاثیر گذار باشد .

هنر با ضریب نفوذ بالائی می تواند در جامعه نقش آفرینی کند و " توانبخشیِ ذهن نا آماده جامعه نسبت به توانمندیهای معلولین  " به وسیله هنرخود معلولین ؛ بسیار می تواند موثر و حائز اهمیت باشد .

دکتر فیروزی ، با اشاره به سرمایه گذاری وسیع بهزیستی کل کشور در زمینه هنر درمانی ، فعالیتهای بهزیستی خراسان رضوی را نیز بخشی از این رویکرد به هنر دانسته و با اشاره به موفقیت های چشمگیر گروه های تئاتری استان در چهارمین جشنواره بین المللی  تئاتر معلولین ؛ نگاه این اداره کل و سازمانهای تابعه آن را به مقوله هنر مثبت ارزیابی نمود.

مهین دخت مظفر جلالی  کارشناس مسئول اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه  این برنامه تحت عنوان " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه " از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی و اجرای شده ؛ ضمن خیر مقدم به حاضران با ارائه. توضیحاتی پیرامون این طرح ابراز امیدواری نمود که مربیان بتوانند حداکثر بهره برداری را از مباحثی که در این کارگاه ارائه خواهد شد را بنمایند .

در پایان دور نخست این کارگاه ؛ دکتر حمید رضا پور یوسف مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی  نیز از آثار تولید شده بازدید و دست آوردهای موجود را مثبت ارزیابی نمودند .

 
[ برچسب ها ]
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین