نمونه برای سطح آزمون "هما" /سطح D
۱۳۹۶/۷/۲۸
نقاشی ، اتیسم ،اوتیسم
نمایشگاه آثارهنرهای تجسمی

شرح اثر :

شیوه نقاشی کردن رضا برای ما آموزنده است . شاید بیشتر از آنچه که رضا از ما می آموزد ؛ ما از او !
چیزی که درک می کند را با خطوطی ساده و تاثیر گذار ترسیم می کند . شیوه رنگ گذاری اش  با روش ویژه خودش است .   با توجه به تجربیات قبلی و نقاشی هائی که با این سبک کشیده ؛ این بار طرح ساده ای را با مداد برایش می کشیم . زیر چشمی نگاهی به طرح مدادی می اندازد و بدون تردید شروع به طراحی روی بوم می کند . ابتدا به نسبت ها توجهی نمی کند و ابعاد را کوچکتر ترسیم می کند ؛ هنگامی که او را راهنمائی می کنم ؛ به سادگی اشتباهش را جبران می کند و تناسبات لازم را رعایت می کند . 
سرعت کارش بسیار بالا است ؛ طوری که گاه نگرانیم که بخشهائی از کار را آنگونه که باید پیش نبرد . اما اینگونه نیست ؛ با همان سرعت ؛ کاملا می داند که چه می کند . 
این که رضا به کارهایش دلبستگی دارد و دوست دارد آنها را با خود به خانه ببرد ؛ بسیار نکته مهمی است . 

نکته : 

شیوه کار و تغییرات رفتاری او در هنگام نقاشی از نمونه های مناسب  برای آموختن است . نوع تغییرات در سطح توانائی ترسیم و پیشرفت او بسیار جذاب است . 
همانگونه که میدانیم ؛ کار با توانجویان دارای اختلال  طیف اتیسم  در همه زمینه ها مستلزم درک دنیای آنان ؛ و فرایند برنامه ریزی؛ انفرادی و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد هریک به تنهائی  است  . آموزش های هنری نیز از این قاعده مستثنی نیست . هنر درمانی میتواند به عنوان یکی از مداخلات درمانی در کاهش مشکلات رفتاری کودکان اختلال طیف اتیسم بسیار  مورد استفاده قرار گیرد . کمک به افزایش میزان توجه به یک موضوع و ماندگاری آن یعنی ایجاد تمرکز بریک کار ؛ از مقولاتی است که به وسیله مداخلات هنری می توان به سادگی به آن دست یافت . 
  @tavanjo
[ برچسب ها ]
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید