طرح هما 
آشنائی با طرح " هما "
 
طرح "هما " ( برگرفته از ابتدای واژه های : هنرمندِ معلولِ ایرانی )  طرحی از  موسسه " روان پژوهان مفید"  است 
   این طرح با نگاهی کاربردی به استفاده از هنر تجسمی  برای انجام  مداخلات هنری در توانمند سازی و کمک به روند بهبود و درمان جامعه هدف خود در حوزه توانبخشی طراحی و اجرائی شده است .
   جامعه هدف این طرح ،گروه های هدف سازمان بهریستی مانند:  گروه های کم توان ذهنی ، مبتلایان به اختلال طیف اتیسم  ، سندرم داون ، مبتلایان به اختلالات حسی - حرکتی ، ؛ سالمندان ؛ بیماران اعصاب و روان (روانی مزمن)  و ...  بوده ؛ و نگاه ویژه ای نیز به آموزش تخصصی روش ها برای مربیان هنر شاغل در مراکز توانبخشی داشته است .  
تمامی تلاش دست اندرکاران طرح بر این بوده است که با ایجاد نمونه هائی قابل تعمق ، توجه جامعه   را به این نکته جلب نماید که  :
حتی افراد دارای  معلولیت ( ذهنی ، حسی ؛ حرکتی و دارای مشکلات روانی  و ... ) نیز با اندکی دانش و توجه مربیان می توانند آثار هنری قابل توجهی خلق نموده و به این وسیله ، با حضور در جامعه ، با عزت نفس و توانمندی بالاتری  در فعالیت های اجتماعی مشارکت نمایند.  
تولید آثار هنری با این روش موجب توجه بیشتر جامعه به توانائی های این گروه و اصلاح نگاه به این قشر از جامعه شده و این فرایند موجب  توسعه توانائی ها ؛ ایجاد امید و بستر سازی برای اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده های دارای فرزند کم توان و یا معلول خواهد گردید.
"طرح هما " می کوشد تا با ایجاد روشهای استاندارد در آموزش هنر تجسمی برای این گروه ها ، فرصتهائی را برای توانمند سازی و حضور آنان در اجتماع فراهم آورده و در همین راستا سه محور اصلی را طرح ریزی و دنبال نموده است :
1- ایجاد روشهای استاندارد برای سنجش توانائی ، برنامه ریزی و آموزش هنر تجسمی (ویژه  توانجویان و مربیان مراکز توانبخشی )
2- تولید ( آثار هنری قابل ارائه به جامعه )
3- ارائه و ترویج  (آثار هنری تولید شده برای معرفی و عرضه به جامعه )
 
 
بر  این مبنا ، طرح ، رویکردهای اساسی زیر را  دنبال نموده است : 
• ایجاد روشهای ویژه برای کمک به افزایش توانمندی های  توانجویان ( از طریق هنر تجسمی و به ویژه نقاشی )
• هدایت و کاربردی نمودن هنر آنان ( به ویژه در زمینه نقاشی)
• ایجاد امید در خانواده ها
• ایجاد باور و نگرش مثبت در جامعه نسبت به توانائی های  این افراد 
• خلق فرصتهای نو  برای اشتغال گروه هدف 
• ایجاد روشهای استاندارد آموزشی ویژه برای  مربیان هنر و توانجویان مراکز توانبخشی
• تدوین شیوه های عرضه و معرفی دست آوردهای  آنان 

 
بخشی از فعالیت های انجام شده در طرح " هما "
 
• تدوین روشهای استاندارد برای : تشخیص توانمندیها ، آموزش ، تولید آثار هنری قابل سنجش  در هنرهای تجسمی برای  افراد با نیازهای خاص
• ارائه سر فصل برنامه درسی و تدریس  برنامه های آموزشی اتاق های هنر و کارگاه های هنردرمانی در مراکز توانبخشی  (از انتهای سال 1394 تا 1397 )
• تدوین و طبقه بندی روشهای ویژه آموزش هنرهای تجسمی ( با گرایش نقاشی ) برای افراد با نیازهای خاص
• کار مطالعاتی و نمونه سازی با حدود 300 توانجو ( کم توان ذهنی ؛ مشکلات جسمی – حرکتی ؛ طیف اتیسم ؛ سندرم داون ؛ سالمند ؛ روانی مزمن و ... ) در زمینه امور هنری و به ویژه نقاشی
• کار مطالعاتی در اجرای طرح "تعامل " ( همکاری کودکان  دارای اختلال رشدی –عصبی (طیف اتیسم )  با کودکان  عادی در زمینه های هنری ) و ارائه گزارش دست آوردها به بهزیستی استان
• تولید حدود 400 اثر هنری از توانجویان در طیف های گوناگون با هدف نمونه سازی های آموزشی 
• راه اندازی یک وب سایت تخصصی در این زمینه (  www.tvat.ir  )
• راه اندازی نمایشگاه مجازی در فضای رسانه های اجتماعی ( اینستاگرام و تلگرام) برای معرفی آثار با هدف آموزش مربیان هنر مراکز توانبخشی و خانواده های دارای فرزند دارای  معلولیت  در  تلگرام : @tavanjo 
      در اینستاگرام  www.instagram.com/tavanjo  
• تهیه آزمون تشخیص توانائی ترسیم تجسمی  " آزمون هما " در گروه هدف وتحلیل آماری و نُرم سازی آزمون  ( برای نخستین بار )
• تدریس و آشناسازی روشهای آموزشی در هنرهای تجسمی ( با گرایش نقاشی ) برای مربیان هنر مراکز توانبخشی در 30 استان کشور در قالب " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه " از سوی دفتر امور توانبخشی و توانپزشکی روزانه معاونت توانبخشی بهزیستی کشور ؛  ( کار آموزشی با حدود 1000 مربی هنری مراکز توانبخشی در این زمینه   از سال 94 تا 97)
• کار عملی – آموزشی   با صدها توانجو دارای اختلالات  گوناگون در استانهای کشور
• بررسی و مطالعه و اجرای روشهای طرح به صورت آزمایشی بر روی گروه سالمندان (و ارائه نتایج به سازمان بهریستی استان البرز  )
• بررسی و مطالعه و اجرای روشهای طرح به صورت آزمایشی بر روی گروه اعصاب و روان   (و ارائه نتایج به سازمان بهریستی استان البرز ) 
 
 
• معرفی طرح و توانمندیهای جامعه هدف در رسانه ها
• برگزاری 5 نمایشگاه رسمی (با به نمایش درآوردن حدود 200 اثر) از آثارهنری تولید شده با هدف :
o الگو سازی برای شیوه معرفی توانمندیهای افراد با نیازهای خاص در تولید آثار هنری  
o الگو سازی برای روشهای برگزاری این گونه نمایشگاه ها   
o الگو سازی برای درک آثار هنری معلولان 
o الگو سازی برای تبلیغات و اطلاع رسانی در این زمینه
o الگو سازی برای جذب حمایت از برگزاری چنین رویدادهائی
o الگو سازی برای روشهای بازاریابی و فروش  
 
• تدوین جزوات آموزشی  تاریخ هنر برای مربیان کارگاه های هنر درمانی (نقاشی مدرن  : امپرسیونیسم اکسپرسیونیسم ؛ کوبیسم ، فوویسم) ، واحد پژوهش موسسه روان پژوهان مفید -1395
• تدوین روشهای تمرین پایه در مبانی هنرهای تجسمی برای افراد با نیازهای خاص (جزوه و فیلم آموزشی)
• تهیه و تدوین حدود 200 فیلم آموزشی برای آشنا سازی مربیان مراکز توانبخشی با شیوه های عملی کار در کارگاههای هنر درمانی
• تولید محتوای آموزشی برای وب سایت و رسانه های اجتماعی (حدود 200 مورد )
• تدوین روش ها و نمونه سازی برای کاربرد هنر های تجسمی در زمینه سازی برای اشتغال معلولان