دور پایانی کارگاه هنر تجسمی و هنر درمانی در استان قزوین
۱۳۹۴/۱۲/۹
علیرضا وارثی ، معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین
" دور دوم و پایانی کارگاه آموزشی تحت عنوان " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه " که از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی و اجرای شده ؛  با همکاری اداره کل بهزیستی استان قزوین و در شهر قزوین مرکز این استان  برگزار شد .

علیرضا وارثی " معاونت توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قزوین ؛ با حضور در مراسم اختتامیه دور پایانی کارگاه آموزشی هنر درمانی و هنر تجسمی ؛ ضمن بازدید از کارهای اجرا شده توسط مربیان و توانجویان با بیان اینکه : برگزاری این جلسات ، کاری نوآورانه از سوی سازمان بوده ؛ دست آورد آن را مثبت ارزیابی نمودند .  
معاونت توانبخشی ، ضمن قدر دانی از زحمات برگزارکنندگان و مربیان حاضر در این کارگاه آموزشی ؛  ابراز امیدواری نمود که با توجه به روند آموزشی موجود و توجه سازمان به توانمند سازی هر چه بیشترجامعه هدف خود  ، این جلسات در آینده نیز تداوم داشته باشد .

در این کارگاه مربیانی از مراکز زیر نظر بهزیستی استان  از شهرهای : قزوین ، بوئین زهرا ، آبیک ، تاکستان ، شهر البرز  و ... شرکت نمودند  .

محمد حسینی کارشناس امور هنری ، دانشجویی و توانبخشی مراکز روزانه ذهنی استان قزوین که مسئولیت هماهنگی برای برگزاری این دوره را نیز بر عهده داشت ؛ ضمن تشریح روند این دوره چهار روزه  با بیان اینکه تقریبا تمام کارشناسان مراکز حاضر در این کارگاه آموزشی از محتوای دوره رضایت داشته اند بیان داشت که : در بررسی هایی که پیرامون دست آورد این جلسات داشتم متوجه شدم که  مربیان با به کار گیری روشهای آموخته شده ؛ تجربیات خوبی در ارتباط با توانجویان ذهنی و مبتلایان به اتیسم داشته  و معتقدند که این روش کار ، بسیار موجب کاهش تنشها و پرخاشگری آنان شده است . نکته قابل اهمیت آنکه میزان تمرکز آنان در هنگام کار، به اندازه قابل تعمقی افزایش یافته است که این میزان توجه و تمرکز با روشهای دیگر غیر ممکن به نظر می رسد .
حسینی افزود : هنر درمانی در همه زمینه ها مانند تئاتر ، موسیقی ونقاشی  می تواند نقش موثری در روند بهبود و درمان توانجویان ایفا نموده و موجب می شود که  از تنشها و پرخاشگری آنان کاسته شده وضمن توانمند سازی ؛ آنان را به زندگی عادی و متعارف باز گرداند .   
کارشناس امور توانبخشی استان ، با ذکر این نکته که  اغلب مراکز استان در جذب نیروی جداگانه و متخصص هنر با مشکلاتی مواجه هستند ؛ گفت : با توجه به وجود نیروهای متخصص در زمینه روانشناسی و رشته های مرتبط با امور توانبخشی در مراکز ؛ اگر این دوره های آموزش هنری ، به صورت مستمر و در طول سال برای آنان به اجرا درآید ، قطعا بهره وری بالاتری ایجاد خواهد نمود .
وی با اشاره به جلسات توجیهی برگزار شده پیرامون موضوع هنر درمانی در بهزیستی کل کشور ؛ استفاده از تجربیات انجام شده در دیگر کشورها را نافع دانست و فرهنگ سازی گسترده در این زمینه را بستر ساز توسعه استفاده از ابزار هنر برای توانمند سازی جامعه هدف این سازمان عنوان کرد .
 
 
 
 
[ برچسب ها ]
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین