برگزاری نخستین نمایشگاه طرح هما
۱۳۹۴/۱۱/۲۸
نمایشگاه نقاشی های کودکان مبتلا به اتیسم و کم توانی ذهنی

27 تا 30 بهمن 94  گالری آریانا میزبان 57 اثر از توانجویان مبتلا به اتیسم ، کم توانی ذهنی و سندرم داون است .
آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه ، دست آورد سه سال کار مطالعاتی و اجرائی برای بررسی و استاندارد سازی آموزش روشهای هنر تجسمی ؛ تولید آثار هنری و اثرات درمانی آن  بر روی کودکان مبتلا به اتیسم و توانجویان کم توان ذهنی و سندرم داون بوده است .
این مجموعه  در کارگاه تخصصی آموزش هنر  موسسه روان پژوهان مفید و در قالب "طرح هما " انجام شده است .  
نخستین نمایشگاه از آثار تولید شده در "طرح هما"  ، با حمایت شرکت سامسونگ و با عنوان کودکان امید برگزار شد.
فرهاد جمال پور، معاونت ارشد بازاریابی شرکت سامسونگ الکترونیکس در ایران، با اشاره به اینکه این نمایشگاه برای نخستین بار با حمایت سامسونگ در کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: بدون شک ایجاد اعتمادبه‌نفس و افزایش توجه و تمرکز از طریق پرداختن به هنرهای تجسمی، دستاورد ارزشمندی در روند بهبود و درمان توان‌جویان مبتلا به اوتیسم خواهد بود. همچنین می‌توان انتظار داشت رویکردی نوین در این عرصه به وجود آید که بتوان ضمن ایجاد انگیزه و امید در خانواده‌ها، جامعه را نیز با این بخش از اجتماع آشنا کرد.
دکتر فربد مفیدی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیر موسسه روان پژوهان مفید ، با ارائه توضیحاتی پیرامون طیف اتیسم و علائم و نشانه های این بیماری به تاثیرات مداخله هنر در روند بهبود و درمان این گروه اشاره نمود .
پانته‌آ فراهي، يکی از مادران «کمپین صدایم شو» نیز که به دعوت شرکت سامسونگ در این رویداد شرکت نموده بود ؛ درباره این کمپین، گفت:کودکان مبتلا به اتیسم مشکلات فراوانی در جامعه دارند که بخش مهم آن به دلیل عدم اطلاع‌رسانی نسبت به اتیسم در جامعه است. ازاین‌رو، خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به اتیسم و حامیان آن‌ها، تصمیم گرفتند این اختلال را به‌طور گسترده به جامعه معرفی کنند.
 
در ادامه حسین مفیدی طراح و مجری طرح هما در موسسه روان پژوهان مفید ، با نمایش اسلاید و تصاویر سطح بندی از آثار تولید شده ؛ توضیحاتی پیرامون  روند شکل گیری ؛ مراحل اجرائی و دست آوردهای این طرح برای حاضران در مراسم افتتاحیه ارائه نمود .
وی با بیان اینکه : طرح هما ، طرحی است که با هدف توانمند سازی و ایجاد فرصتهای نو در  زندگی  جامعه هدف خود از طریق هنرهای تجسمی شکل گرفته ؛  افزود که به بیان دیگر می توان گفت که : طرح هما ، نگاهی ساخت یافته برای مداخله هنر تجسمی در کمک به روند درمانی و توانمند سازی افراد دارای انواع معلولیت ، کم توانی ذهنی و اتیسم  است .
مفیدی گفت : مجریان طرح  تلاش نموده اند که با   استاندارد نمودن روشهای آموزشی خاص جامعه مخاطب خود ، راهکارهای مناسب و قابل اجرایی را برای تولید آثار هنری توانجویان فراهم آورند .
  • ایجاد یک آزمون سنجش توانایی ترسیمی
    روشهای سطح بندی و انتخاب
    و شیوه های مدیریت فرایند تولید آثار هنری ویژه توانجویان
بخشی از راه حلهای به دست آمده در این زمینه بوده  است .
مجری طرح هما با بیان اینکه در حال حاضر روشهای آموزشی طرح استاندارد و قابل انتقال شده است ؛ افزود که :

در حال حاضر روشهای تخصصی آموزش هنر تجسمی ویژه توانجویان ذهنی طرح هما  در  "طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه " که از سوی سازمان بهزیستی طراحی و اجرائی شده است ؛ برای مربیان مراکز سطح کشور تدریس می شود .
 
 
 
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین