دور نخست کارگاه هنر تجسمی و هنر درمانی در آذربایجان شرقی
۱۳۹۴/۱۱/۱۶
دور نخست کارگاه هنر تجسمی و هنر درمانی در آذربایجان شرقی
نخستین دور کارگاه آموزشی  هنر درمانی و هنرهای تجسمی در استان آذر بایجان شرقی برگزار شد .
دور نخست کارگاه آموزشی طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه " از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی و اجرای شده ؛ توسط اداره کل بهریستی استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز مرکز این استان  به اجرا درآمد .

کریم قراشی جانشین حوزه معاونت توانبخشی در افتتاحیه این کارگاه طی سخنانی ، ضمن خوشامد گوئی به مربیان و کارشناسان حاضر در این رویداد ،  هنرمند درک متفاوتی  از دنیائی که در آن زندگی می کنیم دارد . وی با اشاره به ویژگی های بنیادین هنر افزود که : خلقت این عالم بر اساس نگاه زیبای خالق صورت پذیرفته است و نگاه زیبا بین هنرمند ؛ نقشی اساسی در درک راز و رمز این عالم دارد .
قراشی؛  با بر شمردن حوزه های گوناگون عرصه توانبخشی بر این نکته تاکید نمود که : هنر راهی برای نفوذ به دنیای توانجویان و توسعه آموزشهائی است که موجب توانمند سازی بیشتر آنان خواهد شد .
جانشین حوزه معاونت توانبخشی استان آذربایجان شرقی با تشکر از زحمات دکتر فاطمه فخری در بستر سازی برای توسعه هنر در میان جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور ؛ به این نکته اشاره نمود که با گسترش هنر در این زمینه ؛ ضمن افزایش سطح توانائی های معلولان  می توان استعدادهای ویژه در این عرصه را شناسائی نمود و آن را در قالب برگزاری نمایشگاه ها استانی ؛ کشوری و حتی بین المللی به دیگران معرفی نمود .
ایشان در پایان این سخنان ؛ ابراز امیدواری نمود که مربیان و کارشناسان حاضر در این کارگاه ، ضمن استفاده از مباحث طرح شده ؛ الگوهای لازم در این زمینه را کسب نموده و نسبت به توسعه هنر در میان جامعه مخاطب خود در استان اقدام نمایند . 
 
احد پاکدل  کارشناس ستادی بهریستی استان آذربایجان شرقی  و کارشناس ناظر مراکز روزانه غیر دولتی این استان نیز طی سخنان کوتاهی  بر اثر بخش بودن آموزش هنر در روند بهبود و درمان توانجویان تاکید نمود و بیان داشت : در این کارگاه آموزشی مربیان مراکز ذهنی و اتیسم استان با روند کار تولید آثار هنری توانجویان آشنا شده و کارها و تمرینات عملی انجام شده در این جلسات آنان را برای اجرای این برنامه در مراکز خود آماده نموده است .
پاکدل ، ضمن مثبت ارزیابی نمودن روند آموزشی این کارگاه ؛ ابراز امیدواری نمود که مربیان بتوانند حداکثر استفاده را از مباحث طرح شده بنمایند . وی افزود : نظارت بر روند اجرای این آموزه ها در مراکز ؛ توسط سازمان با جدیت دنبال خواهد شد .

لیلا وحدت ؛ کارشناس توانبخشی استان و کارشناس آموزش توانبخشی  که مسئولیت هماهنگی برگزاری این کارگاه را بر عهد داشت ؛ نیز در پایان این این رویداد بیان داشت که : این دوره آموزشی بسیار مورد استفاده مربیان مراکز قرار گرفت .  با توجه به محتوای عرضه شده و به ویژه کارهای عملی که در این کارگاه توسط مربیان به انجام رسید ؛ می توان امید داشت که آنان این آموزه ها را در مراکز خود با علاقه و جدیت دنبال نمایند .

در این کارگاه کارشناسانی از شهرهای : تبریز ، اهر ، میانه ، آذر شهر ، عجب شیر ، هریس ، ملکان ، بناب ، اسکو ، مرند ، مراغه ، میانه ، سراب ، هشترود ، ورزقان و شبستر  شرکت داشتند .

مربیان با مباحث پایه و تئوریک آموزش هنر تجسمی برای توانجویان ذهنی  آشنا شده و ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون تجربیات خود در این زمینه ؛ از طریق دیدن فیلمها و مستندات به نمایش درآمده با شیوه عملی کار آشنا شدند .
آشنائی با آزمون شناخت توانائی ترسیمی "طرح هما " و شیوه سطح بندی  توانائی ترسیمی برای تولید آثار هنری توانجویان بخشی دیگر از این کارگاه بود .در ادامه  ، تصاویر و فیلمهائی از کار عملی نقاشی توانجویان مبتلا به طیف اتیسم ، سندرم داون ، کم توانی ذهنی و توانجویانی با مشکل شنوائی و کلامی به نمایش در آمد و توضیحاتی پیرامون  تجربه عملی تاثیر هنر تجسمی بر اصلاح رفتار ، افزایش توجه و تمرکز و تولید خودباوری در آنان برای حاضران در جلسه ارائه شد .در این کارگاه مربیان ضمن انجام تمریناتی با شیوه های عملی کار آشنا شدند .

در پایان نیز زهرا نجفی کارشناس امور معلولین استان نیز با بیان اینکه تا این لحظه سابقه ای در نقاشی نداشته است . بااستفاده از روشهای مطرح شده در طرح هما  با تولید یک تابلوی نقاشی زیبا پرداخت .
 
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین