اراک ؛ میزبان دور پایانی کارگاه های هنر تجسمی و هنر درمانی
۱۳۹۴/۱۰/۲۹
کارگاه آموزشی تجسمی و هنر درمانی در بهزیستی استان مرکزی
دور دوم کارگاه آموزشی " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه  "  در اراک برگزار شد .
26 و 27 دی ماه 94 اراک مرکز استان مرکزی میزبان مربیان هنر مراکز توانبخشی ذهنی روزانه از شهرهای اراک ؛ ساوه ؛ محلات  و ... بود .
در دور دوم و پایانی این کارگاه چهار روزه ؛ مربیان که در کارگاه قبلی با مباحث تئوریک شیوه های بهره برداری ازهنر تجسمی  برای تولید آثار هنری توسط توانجویان ذهنی و جنبه های درمانی هنر در این زمینه مانند افزایش توجه و تمرکز ؛ اصلاح خود پنداره و افزایش اعتماد به نفس آشنا شده بودند ؛ به صورت عملی نیز ؛ مباحث فرا گرفته را تجربه نمودند .
محمد الله دادی معاون پشتیبانی ومنابع انسانی با حضور در این کارگاه آموزشی ضمن قدر دانی از زحمات مربیان شاغل در امر آموزش و توانبخشی در مراکز این استان ؛ با بیان اینکه هنر دریچه ای به سوی دنیایی متفاوت برای افراد خواهد گشود بر نقش هنر تجسمی بر روند بهبودی و افزایش توانائی های توانجویان تاکید نمود . ایشان با بیان نگاه و عزم سازمان بهزیستی بر توانمند سازی توانجویان ؛ برگزاری چنین دوره های آموزشی را در این راستا دانسته و بر حمایت سازمان از طرح های توانمند سازی تاکید نمود .
الله داد ، که خود دستی در هنر دارد ، با بیان اینکه هنر می تواند اثرات مثبتی بر روند درمانی و بهبود توانجویان داشته باشد ، توضیحاتی پیرامون چگونگی روند درمانی هنر برای حاضران ارائه نمود .
در روز نخست این کارگاه ؛ مربیان با شیوه های برنامه ریزی و مدیریت اجرای یک اثر هنری آشنا شده  و شیوه های ساده و قابل اجرا نمودن را تمرین نمودند . آشنائی با روشهای مدیریت رفتار های هنری کم توانان ذهنی و شیوه های جلب و جذب آنان برای ادامه مسیر نیز مورد بحث قرار گرفت . به دنبال آن و پس ازآشنائی با تکنیک های ساده شده اجرای کار ؛ مربیان در قالب گروه های دو نفره ، به تولید یک اثر نقاشی پرداخته و در پایان تابلوهای بسیار زیبائی را به نمایش درآوردند  .
در روز دوم ؛ مباحثی پیرامون شیوه های عرضه و ارائه آثار هنری و تولیدات جانبی  و مورد بحث قرار گرفت  . شیوه های ساخت برخی وسائل مورد نیاز برای کاهش هزینه ها و ... بخش دیگری از مباحث طرح شده در این جلسه بود . در ادامه  شرکت کنندگان  به صورت عملی با شیوه کار توانجویان ذهنی آشنا شدند.
در هماهنگی به عمل آمده با  مراکز توانبخشی نشاط و انجمن یادگار توکل شهر اراک ،  دو توانجوی ذهنی   این مراکز (سندرم داون و کم توان ذهنی بزرگسال ) در این کار گاه حضور یافته و با روش ارائه شده به تولید آثار هنری پرداختند . در روند اجرای این آثار مربیان با چگونگی برنامه ریزی و هدایت توانجویان از نزدیک آشنا شده و ضمن اجرای کار  سوالات خود را در این زمنیه مطرح نمودند .
طاهره صفائی ، سرپرست توانبخشی بهزیستی استان و مریم سلیمانی کارشناس مراکز روزانه نیز با برنامه ریزی و حضور در این جلسات ، بر روند اجرائی آن نظارت داشتند .
به گفته طاهره صفائی ، این رویداد که زیر نظر معاونت توانبخشی  اداره کل بهزیستی استان مرکزی به اجرا در آمده ؛ بخشی از " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه "  است که از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی و اجرای شده .


در پایان این دوره یک تابلوی بسیار زیبای تولید شده توسط یک توانجوی سندرم داون به محمد الله دادی معاون پشتیبانی ومنابع انسانی بهزیستی استان مرکزی هدیه شد . در این مراسم که شادی نورعلی مربی مرکز توانبخشی نشاط و محمد آشوری مربی مرکز یادگار توکل به همراه توانجویان خود حضور داشتند ؛ آقای الله داد هدیه ای از سوی بهزیستی  به این دو توانجو اهدا نمود .

  این خبر را در وب سایت بهزیستی استان مرکزی ببینید

همچنین در لینک های زیر نیز می توانید این خبر را دنبال نمائید

خبرگزاری تسنیم
حبرگزاری فارس


 
 
[ برچسب ها ]
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین