پایان دور دوم کارگاه هنر تجسمی و هنر درمانی در لرستان
۱۳۹۴/۱۰/۲۴
دور دوم کارگاه آموزشی مربیان هنر مراکز توانبخشی ذهنی استان لرستان

دور دوم کارگاه آموزشی " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه "  در خرم آباد برگزار شد .
22 و 23 دی ماه 94 خرم آباد مرکز استان لرستان میزبان مربیان هنر مراکز توانبخشی ذهنی روزانه از شهرهای : خرم آباد ؛ بروجرد ، ازنا ؛ درود ؛ الیگودرز؛ پلدختر ؛ نورآباد بود .
در دور دوم و پایانی این کارگاه چهار روزه ؛ مربیان که در کارگاه قبلی با مباحث تئوریک شیوه های بهره برداری ازهنر تجسمی  برای تولید آثار هنری توسط توانجویان ذهنی و جنبه های درمانی هنر در این زمینه مانند افزایش توجه و تمرکز ؛ اصلاح خود پنداره و افزایش اعتماد به نفس آشنا شده بودند ؛ به صورت عملی نیز ؛ مباحث فرا گرفته را تجربه نمودند .
در روز نخست این کارگاه ؛ مربیان با شیوه های برنامه ریزی و مدیریت اجرای یک اثر هنری آشنا شده  و شیوه های ساده و قابل اجرا نمودن را تمرین نمودند . آشنائی با روشهای مدیریت رفتار های هنری کم توانان ذهنی و شیوه های جلب و جذب آنان برای ادامه مسیر نیز مورد بحث قرار گرفت . به دنبال آن و پس ازآشنائی با تکنیک های ساده شده اجرای کار ؛ مربیان در قالب گروه های چهار نفره ، به تولید یک اثر نقاشی پرداخته و در پایان تابلوهای بسیار زیبائی را به نمایش درآوردند  .
در روز دوم ؛ مباحثی پیرامون شیوه های عرضه و ارائه آثار هنری و تولیدات جانبی  و مورد بحث قرار گرفت  . شیوه های ساخت برخی وسائل مورد نیاز برای کاهش هزینه ها و ... بخش دیگری از مباحث طرح شده در این جلسه بود . در ادامه  شرکت کنندگان  به صورت عملی با شیوه کار توانجویان ذهنی آشنا شدند.
در هماهنگی به عمل آمده با مدیریت مرکزذهنی نوید،  سه توانجوی ذهنی و خردسال این مرکز ( دو کودک سندرم داون و یک کودک کم توان ذهنی در سنین 4 تا 10 سال ) در این کار گاه حضور یافته و با روش ارائه شده به تولید آثار هنری پرداختند . در روند اجرای این آثار مربیان با چگونگی برنامه ریزی و هدایت توانجویان از نزدیک آشنا شده و ضمن اجرای کار  سوالات خود را در این زمنیه مطرح نمودند .
مهوش سلگی ، کارشناس ناظر مراکز با حضور در این جلسات بر این نکته تاکید نمود که : بهزیستی بر پیگیری حسن انجام این طرح توسط مراکز نظارت کامل خواهد داشت .
به گفته مریم فروزانفر ، کارشناس فرهنگی هنری معاونت توانبخشی استان ؛ این رویداد که زیر نظر معاونت توانبخشی  اداره کل بهزیستی استان لرستان به اجرا در آمده ؛ بخشی از " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه "  است که از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی و اجرای شده .
امور اجرائی این رویداد نیز از طریق انجمن مراکز غیر دولتی توانبخشی استان لرستان به انجام رسیده است .

این خبر را در وب سایت های زیر ببینید
بهزیستی استان لرستان
خبرگزاری کار ایران (ایلنا)


 
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین