کارگاه آموزش هنر تجسمی و هنر درمانی در بهزیستی استان کرمان برگزار شد
۱۳۹۴/۱۰/۲۱
کارگاه آموزشی تجسمی و هنر درمانی در بهزیستی استان کرمان
نخستین دور کارگاه آموزشی  هنر درمانی و هنرهای تجسمی در استان کرمان برگزار شد .
" این کارگاه آموزشی تحت عنوان " طرح تقویت و توسعه برنامه های هنر درمانی در مراکز توانبخشی روزانه " که از سوی معاونت امورتوانبخشي دفترامورتوانبخشي روزانه وتوانپزشكي سازمان بهزیستی کشور طراحی و اجرایی شده و با همکاری اداره کل بهزیستی استان کرمان  و در شهر زیبای کرمان مرکز این استان  برگزار شد .
در این مقطع ؛ مربیان در جریان روند شکل گیری طرح هما و تاریخچه آن قرار گرفته و با مباحث پایه و تئوریک آموزش هنر تجسمی برای توانجویان ذهنی  آشنا شدند .
در ادامه آنان  از طریق دیدن فیلمها و مستندات به نمایش درآمده با شیوه عملی کار آشنا شده و ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون تجربیات خود در این زمینه  به آنالیز عملی آثار  تجسمی به نمایش درآمده پرداختند .
 روشهای ساده و قابل اجرا نمودن آثار تجسمی برای توانخواهان بخشی دیگر از این کارگاه بود که مربیان به صورت آزمایشی به اجرا درآوردند .
در ادامه فرم های آزمون شناخت توانائی ترسیمی "طرح هما " تشریح و در اختیار مربیان قرار گرفت . فرم آزمون شناخت توانائی ترسیمی ؛ به مربیان کمک خواهد کرد که بتوانند توانجویان خود را از نظر سطح توانائی ترسیمی برای تولید آثار هنری ، سطح بندی نموده و شیوه کار و روشهای هنری مناسب هر توانجو را با توجه به توانایی او انتخاب ، برنامه ریزی و به اجرا درآورند .
در ادامه  ، تصاویر و فیلمهائی از کار عملی نقاشی توانجویان مبتلا به طیف اتیسم ، سندرم داون ، کم توانی ذهنی و توانجویانی با مشکل شنوائی و کلامی به نمایش در آمد و توضیحاتی پیرامون  تجربه عملی تاثیر هنر تجسمی بر اصلاح رفتار ، آرام سازی و تولید خودباوری در آنان برای حاضران در جلسه ارائه شد .
در طول این برگزاری کارگاه نیز یکی از مربیان شهر رفسنجان که قبلا تجربه ای در نقاشی نداشت به صورت داوطلب ؛ یک تابلوی زیبا با روشهای ارائه شده ترسیم و به نمایش گذاشت .
یک دختر نوجوان مبتلا به اتیسم و کم توانی ذهنی خفیف نیز با روشهای بحث شده در کارگاه و زیر نظر یکی از مربیان به خلق یک اثر زیبا پرداخت .

پوران ایرانمنش ؛ مسئول هماهنگی برای برگزاری این دوره در بهزیستی استان کرمان بیان داشت که :  این دوره آموزشی در قالب چهار جلسه کارگاهی و در دو مقطع با فاصله زمانی برای مربیان مراکز توانبخشی روزانه  این استان برگزار می شود  .  کارگاه  در محل دانشگاه جامع علمی و کاربردی بهزیستی استان برپا شده ؛ و مربیانی از مراکز زیر نظر بهزیستی استان  ، از شهرهای : کرمان ، رفسنجان ، زرند ،بم ، سیرجان ، شهربابک ،کهنوج و ... در آن شرکت نموده اند  .

دور دوم این کارگاه در اواخر دیماه برگزار خواهد شد .
[ برچسب ها ]
چاپ مطلب
دیدگاه ها

شما هم می ‌توانید در مورد این مطلب نظر دهید

دسته بندی
جدیدترین عناوین